Uchwała Nr XIX/144/05 w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok.

Numer uchwały: 2005/19/144
Numer sesji: 19
Rok (4 cyfry): 2005


Uchwała Nr XIX/144/05
Rady Powiatu Leszczyńskiego
z dnia 15 marca 2005r.

w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności
Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok.




Na podstawie art. 38 b ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 roku (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1592 ze zm.), Rada Powiatu Leszczyńskiego uchwala, co następuje:

§ 1

  1. Rada Powiatu przyjmuje sprawozdanie z działalności Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok.

  2. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 1 do uchwały.

  3. Sprawozdanie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.


§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Leszczyńskiego.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.






Przewodniczący Rady


Zenon Chudziński












UZASADNIENIE

do Uchwały Nr XIX/144/05 Rady Powiatu Leszczyńskiego z dnia 15 marca 2005r.
w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności
Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2004 rok.




Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, nie później niż do końca stycznia następnego roku kalendarzowego Starosta składa Radzie Powiatu sprawozdanie z działalności „Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku” za rok ubiegły. Sprawozdanie to następnie ogłasza się w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.
W związku z powyższym Zarząd powiatu przedkłada niniejszą Uchwałę i wnosi o jej podjęcie.





Starosta

Zbigniew Haupt






















Załącznik Nr 1
Do uchwały Rady Powiatu Leszczyńskiego
Nr XIX/144/05 z dnia 15 marca 2005r.

Sprawozdanie
z działalności Wspólnej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
w 2004 r.

Wspólna Komisja Bezpieczeństwa i Porządku zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Starostę Leszczyńskiego i Prezydenta Miasta Leszna w roku 2004 obradowała na trzech spotkaniach:

  1. 17 marca 2004 r. - w siedzibie Komendy Miejskiej Policji w Lesznie.

  2. 30 czerwca 2004 r. - w siedzibie Urzędu Miasta Leszna.

  3. 18 października 2004 r. - w siedzibie Urzędu Miasta Leszna.


Tematy omawiane na spotkaniach:

  1. Ocena bezpieczeństwa na terenie Miasta i Powiatu za 2003 rok. Strategia działania na 2004 rok.

  2. Analiza porównawcza w zakresie narkomanii.

  3. Przedstawienie i omówienie projektu „Programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na lata 2004 - 2006 r.”

  4. Stan przygotowań do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku w okresie wypoczynku letniego ze szczególnym uwzględnieniem zabezpieczenia imprez masowych oraz ruchu drogowego.

  5. Ocena sanitarno-epidemiologiczna kąpielisk strzeżonych w zakresie dopuszczenia do eksploatacji przed rozpoczęciem sezonu.

  6. Zapewnienie bezpiecznego wypoczynku na wodach /kąpielisk strzeżonych/.

  7. Ocena współpracy KM Policji i Straży Miejskiej w Lesznie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Miasta Leszna.

  8. Ocena stanu przygotowań do zimowego utrzymania dróg w mieście i powiecie /zgodnie z zakresem kompetencji/.

  9. Ocena stanu bezpieczeństwa publicznego na terenie Miasta Leszna i Powiatu Leszczyńskiego za I półrocze 2004r.


Podczas spotkań Komisja Bezpieczeństwa i Porządku omawiała również bieżące sprawy i problemy zgłaszane przez członków oraz przedstawicieli powiatowych służb, inspekcji i straży.

I. Posiedzenie w dniu 17 marca 2004 r.
Ad.1.
Ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w rejonie działania KM Policji w Lesznie za 2003 rok przedstawił Komendant Miejski Policji w Lesznie. Przytoczone dane porównując ze wskaźnikami krajowymi i województwa wielkopolskiego dają optymistyczny obraz zarówno pod względem zagrożenia jak i wykrywalności.
Komenda podjęła nowe skuteczne działania poprzez zwiększenie obsady Zespołu Prewencji i Nieletnich w celu zapobiegania przestępczości wśród nieletnich.
Na terenie Miasta Leszna w minionym roku odbyło się 19 imprez masowych: zawody żużlowe, Szybowcowe Mistrzostwa Świata, imprezy kulturalne, muzyczne i festyny. W zabezpieczeniu imprez uczestniczyło 475 policjantów oraz funkcjonariusze Straży Miejskiej.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym to bardzo ważny element pracy Policji. Przez teren powiatu przebiegają dwie drogi krajowe nr 5 i 12 oraz trzy drogi wojewódzkie nr 308, 323, 432. Gminy Wijewo, Włoszakowice i część gm. Osieczna są terenami rekreacyjnymi i charakteryzują się dużym natężeniem ruchu turystycznego, w szczególności w okresie wiosenno-letnim oraz dniach weekendowych. W roku 2003 odnotowano 1180 zdarzeń drogowych tj. o 40 mniej niż w 2002 r. Omawiano również potrzebę dalszej rozbudowy monitoringu miasta. W tym celu zostaną podjęte rozmowy z Zarządem Spółdzielni Mieszkaniowej w celu monitoringu ul. Grunwaldzkiej.
Natomiast „Analizę stanu bezpieczeństwa obszaru Miasta Leszna i Powiatu Leszczyńskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej” przedstawił przedstawiciel Komendy Miejskiej PSP.

Ilość zdarzeń w roku 2003 2002
Pożary 332 178
Miejscowe zagrożenia 545 728
Fałszywe alarmy 37 21

Występowanie licznych zagrożeń pożarowych oraz miejscowych zagrożeń stwarza konieczność dysponowania odpowiednio wyszkolonymi ratownikami oraz wysokiej klasy sprzętem. Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza wyposażona jest w specjalistyczny sprzęt i dysponuje 16 pojazdami. Działania ratownicze PSP wspierane są przez ochotnicze straże pożarne. W chwili obecnej PSP i OSP dysponuje łącznie 57 samochodami gaśniczymi i specjalnymi oraz szeroką rzeszą wyszkolonych ratowników. Od lipca 2003 r. działa Centrum Powiadamiania Ratunkowego jako Zintegrowane Stanowisko Kierowania, gdzie odbywa się dysponowanie sił i środków ochrony przeciwpożarowej i zespołów wyjazdowych karetki reanimacyjnej.
Zwrócono także uwagę na potrzebę szkolenia ratowników medycznych, szczególnie wśród członków OSP, bowiem to właśnie oni są często pierwszymi ratownikami na miejscach wypadków, a także zakupu sprzętu umożliwiającego wydostanie ofiar wypadków z samochodów.

Ad.2.
Problem narkomanii przedstawiła Dyrektor Młodzieżowego Centrum Profilaktyki „Alternatywa”. W roku 2003 przeprowadzono 280 konsultacji tj. o 1/3 wzrost do roku 2002. Centrum jest miejscem profilaktyki, jednak 70% młodzieży trafiającej tutaj miało kontakt lub przebywało w środowisku dotkniętym narkomanią.
Główne działania Centrum to:

  • szkolenia odpowiedniej kadry,

  • umiejętna terapia /pogadanki, zajęcia praktyczne/,

  • terapia również dla rodziców, którym należy pomóc szczególne w zmianie mentalności, przełamaniu poczucia wstydu.

Efektem tych działań oraz dzięki bardzo dobrej współpracy właśnie z rodzicami, szkołami, policją i sądami, jak również z innymi placówkami np. MONAR, jest osiąganie coraz lepszych rezultatów w tym zakresie.
Kierownik Poradni Profilaktyki i Terapii MONAR w Lesznie przedstawiła działania MONARU, której głównym zadaniem jest praca z osobami już uzależnionymi oraz profilaktyka. Omówiony został również problem w zakresie testowania narkotyków, nie zawsze bowiem MONAR dysponuje odpowiednimi testerami, co w dużym stopniu pomaga zdiagnozować rynek narkotyczny. W tym temacie Komendant Policji zapewnił o pomocy w ramach posiadanych możliwości.

Ad.3.
Przedstawiono i omówiono projekt „Programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na lata 2004-2006”. Powyższy program ma służyć Prezydentowi i Staroście do zapewnienia skutecznej koordynacji działań na rzecz kształtowania spójnego wewnętrznie systemu z uzgodnionymi celami, wspólnymi przedsięwzięciami i ich wykonawcami. Zrealizowanie ich powinno efektywnie przeciwdziałać podstawowym zagrożeniom w Lesznie i Powiecie. Program zawiera wszystkie problemy dotyczące bezpieczeństwa, zarówno te mniejsze, jak i zjawiska bardziej złożone np. terroryzm.
W programie ujęto następujące obszary działania:

  • prewencja kryminalna ,

  • bezpieczeństwo w ruchu drogowym ,

  • zbiorowe zakłócenia porządku publicznego ,

  • zagrożenia pożarowe i nadzwyczajne zagrożenia środowiska ,

  • nagłe zagrożenia dla życia i ludzi .

Projekt „Programu...” został zaakceptowany przez członków Komisji i przedstawiony Radzie Powiatu, która w dniu 15 czerwca 2004 r. podjęła uchwałę przyjmującą do realizacji w/w program.

II. Posiedzenie w dniu 30 czerwca 2004 r.
Ad.4.
Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w okresie wypoczynku letniego to przede wszystkim takie działania jak:

  • udział Policji w zabezpieczeniu imprez masowych /głównie mecze żużlowe/. Mimo iż za bezpieczeństwo na tego typu imprezach zgodnie z ustawą o imprezach masowych odpowiedzialny jest główny organizator, to zawsze kierowane są siły i środki Policji oraz Straży Miejskiej. Poprawna współpraca takich służb jak firma ochroniarska, Straż Miejska i Policja daje gwarancję spokojnego przebiegu imprezy,

  • od 1 lipca w Boszkowie otwarty został posterunek Policji - Placówka Sezonowa w obsadzie ośmiu policjantów oraz jeden radiowóz oznakowany,

  • na terenie miejscowości Brenno - Ostrów kierownik Rewiru Dzielnicowych w Wijewie uruchomił punkt przyjęć interesantów czynny kilka godzin dziennie,

  • uruchomienie służby na wodzie i terenach przywodnych z użyciem środków pływających nad Jeziorem Dominickim - rejon działania Posterunku Policji we Włoszakowicach i Jeziorem Białym Miałkie połączone kanałem z Jeziorem Breńskim - rejon działania Rewiru Dzielnicowych w Wijewie,

  • wytypowanie dróg i ciągów komunikacyjnych o nasilonym ruchu w sezonie letnim i objęcie ich szczególnym nadzorem,

  • zorganizowano spotkanie służb: Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarno - Epidemiologicznego, na którym ustalono plan kontroli: obozów, kolonii i ośrodków wczasowych na terenie naszego powiatu. Głównym celem kontrolujących było ujawnienie ewentualnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych placówek, a także prowadzenie działań profilaktycznych tj. szkolenia, pogadanki czy pokazy,

  • włączenie się Policji do działań z przedstawicielami Straży Rybackiej, Służby Leśnej oraz Państwowej Straży Łowieckiej w celu ujawnienia i zwalczania kłusownictwa leśnego i wodnego.

Wszystkie zaplanowane zadania wykonywane były własnymi siłami i środkami jakimi dysponuje obecnie Komenda Miejska Policji w Lesznie przy współpracy lokalnych samorządów oraz podmiotów odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa i porządku i przyczyniły się do podniesienie poziomu szeroko rozumianego bezpieczeństwa wypoczywających, w sezonie letnim 2004 r.

Ad.5.
Problematykę oceny sanitarno-epidemiologicznej kąpielisk strzeżonych w zakresie dopuszczenia do eksploatacji przed rozpoczęciem sezonu przedstawił Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.
Nadzorem sanitarnym objętych jest 5 kąpielisk zorganizowanych na terenie Powiatu Leszczyńskiego:

  • plaża Główna oraz plaża Pudełkowo - Jezioro Dominickie - Boszkowo,

  • plaża Główna - Jezioro Białe - Brenno,

  • plaża Główna - Jezioro Krzyckie - Gołanice,

  • plaża Główna - Jezioro Łoniewskie - Osieczna.

Na terenie miasta Leszna funkcjonują trzy baseny kąpielowe, jeden odkryty oraz dwa kryte, również te obiekty są pod stałą kontrolą Inspekcji Sanitarnej.
Ustalono, iż Inspektorat Sanitarny będąc w stałym kontakcie z mediami lokalnymi, zapewni bieżące informowanie społeczeństwa o stanie sanitarnym kąpielisk naszego powiatu.

Ad.6.
Problematykę zapewnienia bezpiecznego wypoczynku na wodach, szczególnie na kąpieliskach strzeżonych, przedstawił Prezes Zarządu Rejonowego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Lesznie /WOPR/.
Leszczyński Zarząd WOPR swoim zasięgiem obejmuje dawne województwo leszczyńskie z wyłączeniem Góry i Wschowy. W okresie pozasezonowym WOPR zajmuje się szkoleniem ratowników, organizuje również szkolenia z zakresu pomocy przedmedycznej, które odbywają się w Gołanicach i każdy chętny może skorzystać z tych szkoleń. W czasie sezonu pracownicy Pogotowia pełnią służbę ratowniczą na kąpieliskach swojego rejonu. Jednym z zadań pogotowia jest m.in. odbiór kąpielisk przed rozpoczęciem sezonu pod względem wyposażenia obiektu w odpowiedni sprzęt ratownictwa wodnego oraz obsady ratowników jak również oznaczenia kąpielisk oraz stanu sprzętu wodnego do eksploatacji znajdującego się w wypożyczalniach i stanu obiektów przywodnych np. pomosty. Zgodnie z Wytycznymi Wojewody odbiór kąpielisk jest płatny ok. 800 zł i z tego powodu bardzo wielu gospodarzy pomimo ustawowego obowiązku nie zgłasza tych obiektów do odbioru co z kolei wpływa na jakość korzystania z tych kąpielisk, a tym samym narażanie wczasowiczów na niebezpieczeństwo. W związku z powyższym Komisja zdecydowała, iż władze WOPR-u w stosunku do gospodarzy obiektów wodno-rekreacyjnych nie przestrzegających wymogów ustawowych powinni składać doniesienia na Policję czy Prokuraturę, bowiem tylko w takich przypadkach można podejmować określone działania w celu potwierdzenia lub wykluczenia nieprawidłowości.

III. Posiedzenie w dniu 18 października 2004r.

Ad. 7.
Współpraca Policji i Straży Miejskiej obejmuje następujące przedsięwzięcia:

  • wspólne służby w rejonach osiedli mieszkaniowych, placów targowych oraz centrum miasta /patrole piesze, rowerowe oraz zmotoryzowane/,

  • prowadzenie wspólnych działań w rejonie osiedli mieszkaniowych polegających na stosowaniu blokad wobec kierujących popełniających wykroczenia drogowe,

  • współudział w akcjach pod kryptonimem „PIWNICA” oraz „ROWER”, których celem jest ujawnienie sprawców włamań do piwnic i kradzieży rowerów,

  • zabezpieczenie imprez masowych odbywających się na terenie miasta i powiatu /imprezy sportowe, Majówka z ABC, juwenalia/,

  • poszerzenie programu „Bezpieczna Szkoła” o wprowadzenie nowego elementu tzw. ”Patrolu szkolnego” ukierunkowanego głównie na efekty prewencyjne oraz zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród dzieci. Zakres patrolu obejmuje wszystkie szkoły w rejonie Śródmieścia,

  • udzielanie pomocy funkcjonariuszom Straży Miejskiej w zakresie korzystania z policyjnego systemu informatycznego dot. ustalenia tożsamości osób oraz poszukiwań.

Reasumując współpraca Policji i Straży Miejskiej układa się bardzo dobrze, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców Miasta Leszna.

Ad.8.
Stan przygotowań do zimowego utrzymania dróg na terenie Powiatu Leszczyńskiego przedstawił zastępca Kierownika Zarządu Dróg Powiatowych. Zasady odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach powiatowych w sezonie 2004/2005 odbywać się będzie zgodnie ze standardami od III do VI ogółem 390 km dróg. Zabezpieczono odpowiednią ilość sprzętu oraz mieszaniny piasku i soli. Całkowity koszt jednorazowego odśnieżania wynosi standardowo 1235,50 zł. W przypadku wystąpienia „klęski żywiołowej” Zarząd Dróg Powiatowych wspólnie z Urzędami Miasta i Gmin oraz Gmin podejmie działania polegające na zapewnieniu przynajmniej jednego dojazdu do każdej miejscowości.
Stan przygotowań do zimowego utrzymania dróg i ulic w mieście przedstawił Kierownik Miejskiego Zarządu Dróg. Miasto Leszno jest dobrze przygotowane do sezonu zimowego 2004/2005 zawarto bowiem umowę na prowadzenie zimowego utrzymania dróg i ulic z Przedsiębiorstwem Dróg i Ulic „DROGI-ULICE” Sp. z.o.o. Zgodnie z zawartą umową przedsiębiorstwo prowadzi zarówno dyżury osobowe jak również obsługę sprzętową.

Ad.9.
Ocenę stanu bezpieczeństwa publicznego na terenie Miasta Leszna i Powiatu Leszczyńskiego za I półrocze 2004 r. przedstawili:

  • Komendant Miejski Policji - w zakresie bezpieczeństwa publicznego,

  • Przedstawiciel KM PSP - w zakresie ochrony przeciwpożarowej,

  • Powiatowy Inspektor Sanitarny - analizę sanitarno-epidemiologiczną,

  • Powiatowy Lekarz Weterynarii - analizę weterynaryjną.


Komendant Miejski Policji poinformował zebranych, że wszystkie wskaźniki są na poziomie wyższym niż średnia województwa, co plasuje Powiat Leszczyński na I miejscu. Policja działa na podstawie opracowanej strategii, w której zawartych jest 13 zadań, Komenda Policji w Lesznie zrealizowała 10, a więc pozostało 3, niemniej jednak jest to najlepszy wynik w województwie.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę na wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym oraz ich przyczyny. W odpowiedzi Komendant Policji przekazał, że zdarzenia śmiertelne spowodowane są błędami kierujących lub pieszych. Główna przyczyna to nadmierna prędkość i w miejscach gdzie dochodzi do wypadków należy spowolnić ruch poprzez ograniczenie prędkości. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest budowa małych rond na niebezpiecznych skrzyżowaniach.


Przedstawiciel KM PSP porównując dane 2004 roku z tym samym okresem 2003 roku stwierdził, że zwiększyła się ilość pożarów powstałych wskutek nieostrożności osób nieletnich o 8, wadliwe działających instalacji i urządzeń o 4 i samozapalenia o 1, a zmniejszyła się w grupie nieostrożności osób dorosłych o 76, nieprawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji o 9 oraz innych przyczynach o 2. Na tym samym poziomie utrzymała się ilość zdarzeń powstałych wskutek podpaleń umyślnych oraz wyładowań atmosferycznych. W miejscowych zagrożeniach wzrosła ilość zdarzeń powstałych wskutek niezachowania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego z 61 do 124, wadliwe działających urządzeń i instalacji z 23 do 30, wyładowań atmosferycznych z 0 do 2 oraz nietypowego zachowania się zwierząt i owadów z 161 do 203, a zmniejszyła się w wyniku silnie działających wiatrów z 53 do 37, gwałtownych opadów atmosferycznych z 35 do 11, nieprawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji z 13 do 8 i innych przyczyn z 97 do 88. Na tym samym poziomie utrzymała się ilość zdarzeń powstałych w wyniku nieostrożności osób dorosłych.
Powiatowy Inspektor Sanitarny oświadczył, że w porównywalnych okresach nie odnotowano zachorowań na dur brzuszny, dury rzekome oraz czerwonkę. Znacznie zmalała zapadalność na grypę. Stan sanitarny nadzorowanych obiektów służby zdrowia nie budzi zastrzeżeń. Część obiektów, w miarę posiadanych środków finansowych, jest w trakcie modernizacji i remontów. Odnotowuje się znaczną poprawę stanu sanitarno-technicznego obiektów służby zdrowia lecznictwa otwartego. W 6 zakładach żywieniowo-żywnościowych został wdrożony system HACCP, pozostałe podmioty rozpoczynają działania w omawianym zakresie, gdyż zgodnie z obowiązującym prawem, kierujący zakładem jest obowiązany wdrożyć i stosować zasady systemu HACCP, bez względu na wielkość i rodzaj przedsiębiorstwa, w celu zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Mniej stwierdza się przypadków wprowadzenia do obrotu handlowego żywności przeterminowanej, co wskazuje na większą odpowiedzialność za jej jakość kierujących zakładem.
Podczas pełnienia nadzoru sanitarnego podejmowane były także działania w ramach tzw. RASFF tj. Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznych Produktach Żywnościowych i Środkach Żywienia Zwierząt. Żadne ze środków spożywczych, których dotyczyły wpływające do Stacji powiadomienia alarmowe nie znajdowały się w obrocie na terenie miasta i powiatu, a tym samym nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia mieszkańców. Stan bezpieczeństwa sanitarnego w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę, gospodarki odpadami i utrzymaniem obiektów użyteczności publicznej nie budzi żadnych zastrzeżeń.
Powiatowy Lekarz Weterynarii stwierdził, że systematyczne szczepienie zwierząt domowych oraz zwierząt dziko żyjących, doprowadziło do spadku o około 95% występowania potwierdzonej wścieklizny. Na koniec września 2004 r. zanotowano 2 przypadki potwierdzonej wścieklizny 1 lisa i 1 jenota (w 2003 r. 10 przypadków).

Osoby biorące udział w spotkaniach Komisji Bezpieczeństwa i Porządku:

  1. Kierownik Poradni Profilaktyki i Terapii MONAR w Lesznie.

  2. Komendant Miejski KM PSP w Lesznie.

  3. Prezes Zarządu Rejonowego WOPR w Lesznie.

  4. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

  5. Kierownik Miejskiego Zarządu Dróg.

  6. Zastępca Kierownika Zarządu Dróg Powiatowych.

  7. Powiatowy Lekarz Weterynarii.


Starosta Leszczyński

// Zbigniew Haupt



Informacje powiązane: