Gleboznawcza klasyfikacja gruntów

Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1151 z późn. zm.),
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfykacji gruntów (Dz. U. poz. 1246),
3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 572),
4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111).

Sposób załatwienia
1. Gleboznawczą klasyfikację gruntów przeprowadza się z urzędu albo na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków.
Z urzędu gleboznawczą klasyfikację przeprowadza się:
    1) na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane;
    2) na gruntach zmeliorowanych - po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych;
    3) na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym;
    4) na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych - w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji;
    5) po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego;
    6) po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
2. Klasyfikację gruntów wykonuje biegły z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów upoważniony do przeprowadzenia prac klasyfikacyjnych przez Starostę. Klasyfikator jest wyłaniany przez Starostwo z zachowaniem konkurencyjności, na podstawie zapytania ofertowego.
3. Przeprowadzenie klasyfikacji gruntów na wniosek właścicela obciąża kosztami związanymi z jej przeprowadzenia wnioskodawcę. 

Wymagania kwalifikacyjne wobec biegłego z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów
Biegły z zakresu gleboznawczej klasyfikacji gruntów wyłaniany przez Starostwo do sporządzenia operatów klasyfikacyjnych w danym roku musi spełniać następujące wymagania:
- ukończenie kursu lub studiów podyplomowych o tematyce gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- odbycie praktyki zawodowej - udokumentowanie wykonania co najmniej 5 prac sporządzenia operatu klasyfikacyjnego.

Wymagane dokumenty
- wniosek właściciela
- gdy przedmiotem klasyfikacji jest grunt zalesiony - opinia leśniczego ds. lasów niepaństwowych o udatności uprawy,
- dowód zapłaty opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej w kwocie 10 zł, płatnej na konto Urzędu Miasta Leszna ul. Karasia 15 nr 26 1020 3088 0000 8302 0005 7513.

Miejsce złożenia wniosku
Wydział Geodezji
al. Jana Pawła II nr 23 pok. 208 (II piętro), w godzinach:
poniedziałek 8.00 - 16.00
wtorek - piątek 7.00 - 15.00
telefon kontaktowy 65 526 58 30

Termin i sposób załatwienia sprawy
Termin załatwienia - prace klasyfikacyjne wykonywane są przez klasyfikatora nie dłużej niż 60 dni kalendarzowych.
Zmiana użytków i klas następuje na podstawie ostatecznej decyzji wydanej w oparciu o sporządzony przez klasyfikatora operat klasyfykacyjny przyjęty do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w terminie przewidzianym w przepisach KPA.

Tryb odwoławczy
Stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Poznaniu za pośrednictwem Starosty Leszczyńskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

Dostępne druki
- wniosek